Kütüphane Mekân Optimizasyonu Yazılımının Geliştirilmesi: Sakarya Üniversitesi Pilot Çalışması
Abdüssamed KARABULUT - Uluslararası Ticaret ve Finansman Bölümü
Proje Özeti: Kütüphanelerin, akademik kurumlarda eğitim-öğretim etkinlikleri ve araştırmaları doğrudan desteklediği ve bu yüzden üniversiteyi oluşturan ögeler arasında vazgeçilmez bir yeri olduğunu söylemek mümkündür. Fakat artan üniversite ve öğrenci sayıları dikkate alındığında, kütüphane içerisinde olması gereken çalışma ve gelişimsel ortamı gerçekleştirebilmenin gittikçe zorlaştığı görülmektedir. Kütüphanelerin doluluk oranının bilinmemesi, öğrencilerin karşılaştıkları belirsiz bekleme sürelerinin varlığı, kütüphane yönetiminin bu süreçteki sorunları yönetememesi ve kütüphane alan kullanımını düzenleyememesi gibi sorunların öğrencilerin etkin ve verimli çalışmasını engellediği düşünülmektedir. Bu problemlerden hareketle bu çalışma; üniversite öğrencilerinin kütüphanelerdeki çalışma alanlarını daha erişilebilir ve adil kılma adına bir kütüphane optimizasyon sisteminin oluşturulmasına odaklanmaktadır. Bu sistem sayesinde planlanabilir ve öngörülebilir bir çalışma ortamının yaratılması, atıl alan ve zamanın azaltılması, kütüphane içerisindeki çalışma alanlarının etkin ve iş birliğini destekleyecek şekilde kullanılması ve iyileştirilmesi mümkün olacaktır.
Çalışma kapsamında pilot uygulamanın Sakarya Üniversitesi öğrencileri ile gerçekleştirilmesi planlanmaktadır. Hayata geçirilecek kütüphane mekan optimizasyonu sistemi ile öğrencilerin kütüphanedeki boş alanları görebilmesi, bu çalışma alanlarını rezerve edebilmesi ve kullanabilmesini mümkün olacaktır. Böylece oluşturulan sistem öğrencilerin atıl zamanlarının azalmasına, çalışmalarının verimliliğinin artmasına, kütüphane yönetiminin de mekan tasarımı ve giderlerini verimli bir şekilde düzenlenmesine hizmet edecektir.
"Mantar Yönetime Maruz Kalan Sağlık Çalışanlarında Örgütsel Sinizim"
Busenur BAŞER - Sağlık Yönetimi Bölümü
Proje Özeti: Mantar yönetim tarzı, yönetici ve çalışan arasındaki ilişkinin mantar yetiştiriciliğine benzetildiği yöneticinin astlarına bilgi paylaşımı yapmaktan kaçındığı onlara kısıtlı bilgi vererek yüksek performans beklediği bir yöntemdir. Bu yönetim tarzı çalışanları motivasyon, performans, iş doyumu konularında etkilemektedir. Bu yönetim anlayışı beraberinde örgütsel sinizmi getirmektedir. Örgütsel sinizm bir çalışanın organizasyona veya yönetime olan güvenini yitirmesi dahilinde olumsuz tutum sergilemesini ifade etmektedir. Sağlık çalışanlarında örgütsel sinizmin oluşması dahilinde çalışan motivasyonu ve iş bağlılığı olumsuz yönde etkilenmektedir. Bu da oldukça önem arz eden sağlık ihtiyacında kalite düşümüne sebebiyet vermekle beraber sağlık hizmetinde verimsizliğe neden olmaktadır. Bunun yanı sıra işten ayrılmaları da beraberinde getirmektedir. Örgütsel sinizmi azaltmak adına örgütlerin iletişimi güçlendirmesi, çalışanların katılımını teşvik etmesi, adaletli ve şeffaf bir yönetim anlayışını benimsemesi önemlidir.Bu projedeki temel amaç; mantar yönetiminin sağlık çalışanlarında oluşturduğu örgütsel sinizme olan etkisini araştırmaktır.Çalışmanın evrenini İstanbul’da bir şehir Hastanesinde çalışmakta olan idari personeller oluşturmaktadır. Çalışmaya katılması öngörülen katılımcı sayısı 150’dir. SPSS programıyla veriler analiz edilecektir. Araştırmada, istatiksel analiz yöntemlerinden ANOVA, Regresyon, Korelasyon, T-testleri, Scheffe (Çoklu Karşılaştırma) testi uygulanması planlanmaktadır.
"Antibiyotik Kullanımı, Tedaviye Uyum ve Hasta Hekim İletişimi İlişkisi"
Duygu Üstünsoy - Sağlık Yönetimi Bölümü
Proje Özeti: Antibiyotik direnci, ülkeler tarafından gösterilen çabalara rağmen artış göstermeye devem etmektedir. Dünya Sağlık Örgütü, antibiyotik direncini büyüyen bir küresel sağlık sorunu olarak kabul etmektedir. Yeterince önlem alınmaması durumunda, 2050 yılına kadar, yıllık 10 milyon ölüm ve 100 trilyon ABD doları maliyetle sonuçlanacağı öngörülmektedir. Antibiyotik direncinin başlıca nedeninin aşırı ve uygunsuz antibiyotik kullanımı olduğu kabul edilmektedir. Antibiyotik direnci, enfeksiyonların tedavi edilememesinden ölümle sonuçlanabilen uzun süreli hastalıklara kadar pek çok soruna neden olmaktadır. Bunun sonucu olarak sağlık bakım maliyetlerinde artış, hastanelerde kalış sürelerinde uzama, morbidite ve mortaliteyi oranlarında artışlar meydana gelebilmektedir. Antibiyotik kullanımının düzenli bir şekilde tamamlayarak tedaviye uyum göstermek antibiyotiklerin uygun kullanımı açısından oldukça önemlidir. Hastanın davranışının tıbbi tavsiye ile örtüşme derecesi olarak tanımlanan tedaviye uyum başarılı tıbbi tedavinin esası olarak kabul edilmektedir. Hastanın tedaviye uyumunun artırılmasında ise hasta ve hekim arasındaki iletişimin önemli rol oynadığı çeşitli çalışmalarda ortaya konmuştur. Hasta- hekim arasındaki iletişim kişilerin tedaviye uyumu dolayısıyla antibiyotiklerin doğru kullanımı açısından önem arz etmektedir. Bu nedenle çalışmamamızda Sakarya il merkezinde ikamet eden kişilerde antibiyotik kullanımı, tedaviye uyum ve hekimle olan iletişimleri arasındaki ilişkinin ortaya konması amaçlanmıştır.
"Orta Yaş Üzeri Bireylerin Uzaktan Sağlık Hizmeti Kullanma Eğilimine Yönelik Bir Araştırma"
Hakan Kartal - Sağlık Yönetimi Bölümü
Proje Özeti: Sağlık hizmeti maliyetlerinin ve hizmeti kullanım yoğunluğunun arttığı son yıllarda uzaktan sağlık hizmetlerinin kullanılması gündeme gelmiştir. Maliyetlerin düşürülmesi, kullanım kolaylığı sağlanması, sağlık kuruluşlarındaki yoğunluğa çözüm olarak sunulabilmesi gibi birçok faydasının öngörüldüğü bu uygulamalar Sağlık Bakanlığının ilgili yönetmeliği ile ülkemizde de kullanılmaya başlanmıştır. Erişimde kolaylıklar sağlaması beklenen sağlık hizmetlerine uzaktan erişim, özellikle belirli bir yaş üzerindeki kullanıcıların bu uygulamalara katılımda çekincesi olabilmektedir. Bu bağlamda birçok ülkede daha çok yaşlı ve kronik hastalara yönelik uygulanan uzaktan sağlık hizmetlerinin bu hedef kitle tarafından ilgi görmemesi uygulamanın geliştirilmesi bakımından problem oluşturmaktadır. Bu bilgiler çerçevesinde araştırma kapsamında, elli yaş üzeri bireylerin uzaktan sağlık hizmeti kullanma eğilimlerinin belirlenmesi ve bu eğilimlerinde eğitim durumları ve kronik hastalığa sahip olma durumlarının düzenleyici rolünün belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu araştırma ile uzaktan sağlık hizmetleri kullanım kolaylığı, performans beklentisi, teknik destek, bilgisayar anksiyetesi, güvenlik algısı ve davranışsal kullanım niyet boyutları bakımından incelenmektedir. Bu haliyle çalışmada bir taraftan uzaktan sağlık hizmetlerinin kullanım kolaylığına ilişkin değerlendirmeler yapılırken, diğer taraftan da bilgisayar anksiyetesi gibi ileri yaşlarda görülmesi muhtemel bir sorunun bu tür hizmetlerin kullanımında engel oluşturup oluşturmayacağı tartışılacaktır. Teletıp ya da uzaktan sağlık hizmetleri sunumuna yönelik ulusal literatürde kısıtlı çalışma bulunmaktadır. Bununla birlikte bu araştırmalar genellikle ayrıntılı araştırmalar yapmaktan çok uzaktır. Bu çalışmanın özgün değeri, bireylerin bu hizmeti kullanma eğilimlerine yönelik kapsamlı olarak değerlendirme imkânı sunmasıdır.
"Hasta Memnuniyetinin Hastane Bağlılığına Etkisinde Hekime Güvenin Aracı Rolü"
Nisanur Lale- Sağlık Yönetimi Bölümü
Proje Özeti: Hastaların hastaneden memnun bir şekilde ayrılabilmesi için ele alınan en önemli konulardan birisi kalitedir. Kaliteli hizmet sunmak hasta memnuniyetini fazlasıyla etkilemektedir. Kalite düzeyi yüksek olan sağlık kurumlarından memnuniyetin yüksek olması ve hastaların bu kurumlara bağlı kalması beklenmektedir. Hasta memnuniyetini etkileyen diğer bir konu ise hekime duyulan güvendir. Hekim ve hasta arasında sağlıklı bir iletişim kurulması gerekmektedir. Hekimlerin hastalara karşı tutum ve davranışları çok önemlidir. İyi ve sağlıklı bir iletişim kurulduğunda hekime gücen duyularak şikayet ve kaygılar doğru bir şekilde aktarılır. Dolayısıyla başarı oranı yüksek bir tedaviye başlanır. Bu durumda hastaların hekime olan güveni, hastaneye bağlı kalmaları ve kurumdan memnun ayrılmaları beklenmektedir. Hastaneden memnun kalan hastaların tedavilerini aynı sağlık kurumunda devam ettirmesi, hastaneyi çevresine önermesi ve bu sayede yeni hastalar kazanma olasılığının yükselmesi hastaneler için önemlidir. Araştırmanın nihai amacı, hasta memnuniyeti ile hasta memnuniyeti ile hastane bağlılığı arasındaki ilişki ve bu ilişkide hekime güvenin aracı rolünün belirlenmesidir. Çalışma kapsamında veriler anket formu ile yüz yüze toplanacaktır. Sakarya il merkezinde yaşayan, 18 yaşını doldurmuş, özel veya kamu kuruluşundan hizmet almış kişiler çalışmaya dahil edilecektir. Mevcut çıktıların ulusal/uluslararası literatüre katkı sağlanması hedeflenmektedir.
"Hekim-Hasta Arasındaki İlişki Kalitesinin Tedaviye Uyuma Etkisi: Hipertansiyon Hastaları Üzerine Bir Çalışma"
Sümeyye Önoğul - Sağlık Yönetimi Bölümü
Proje Özeti: Hekim ile hasta arasındaki ilişkinin kalitesinin iyi olmasının hastaların tedaviye uyum düzeyleri üzerinde etkisinin olduğu düşünülmektedir. Bir diğer ifade ile hekim hasta arasındaki ilişki kalitesinin artması, hekimden memnuniyet duyan, hekimine güvenen ve bağlılığı olan hastalarla mümkün olmakta ve bu durumun tedaviye uyum düzeyleri üzerinde olumlu etkisi olacağı düşünülmektedir. Bu bilgilerden hareketle planlanan çalışmanın amacı, hipertansiyon hastalarının aile hekimleriyle olan ilişki kalitesinin tedaviye uyum düzeyleri üzerindeki etkisinin belirlenmesidir. Ayrıca çalışmada cinsiyet, eğitim ve yaşın bu etkideki düzenleyici rolünün belirlemesi amaçlanmaktadır. Hasta hekim ilişkisi konusunda farklı çalışmalar olmakla birlikte; bu çalışmada doğrudan tedaviye uyumla ilişkilendirilmesi çalışmanın özgün değerini oluşturmaktadır. Çalışma kesitsel bir çalışma olarak planlanmaktadır ve çalışmanın evrenini Sakarya ilinde hizmet sunan aile hekimlerinden hizmet alan hipertansiyon tanısı almış bireyler oluşturmaktadır. Çalışmada minimum 200 katılımcıya ulaşılması planlanmaktadır. Proje sonucunda bir uluslararası bildiri ve makale yayınlayarak literatüre katkı sağlanması planlanmaktadır. Ayrıca çalışma yapılan aile hekimlikleri konu hakkında bilgilendirilerek hizmet sunuculara katkı sağlanması öngörülmektedir.
"Algılanan İş Yükü ile Merhamet Yorgunluğu Arasındaki İlişkide Hasta Minnettarlığının Aracı Rolü"
Tuğba Şimşek-Sağlık Yönetimi Bölümü
Proje Özeti: Merhamet yorgunluğu, travmatik bir olay yaşayan, acı ya da ağrı çeken insanlara yardım etmenin negatif bir etkisi olarak ifade edilmektedir. İnsanlara yardım eden tüm mesleklerde olduğu gibi sağlık sektöründe de sıkça karşılaşılan bir sorundur. Sağlık profesyonelleri zaman zaman hizmet sundukları hasta bireylerin psikolojik ve fiziksel durumlarının etkisinde kalmaktadır. Bu durum sağlık profesyonellerinin empati, hizmet sunma isteği, beceri ve enerjilerinde azalmaya sebep olan bir tükenme hali olarak tanımlanan merhamet yorgunluğunu beraberinde getirmektedir (Şirin ve Yurttaş, 2015). Buna karşılık, hastalar kendilerine hizmet sunan, sağlık durumlarının düzelmesine ya da gelişmesine yardımcı olan sağlık profesyonellerine karşı bir minnet duygusu beslemektedir. Hasta minnettarlığı olarak adlandırılan bu durumun sağlık profesyonelleri üzerinde pozitif etkisinin olabileceği düşünülmektedir. Kısaca yukarıda açıklanmaya çalışılan problemlere çözüm bulmak amacıyla tasarlanan çalışmanın amacı, sağlık profesyonellerinin iş yükü algıları ile merhamet yorgunluğu düzeyleri arasındaki ilişkiyi ve bu ilişkide hasta minnettarlığının aracı rolünü incelemektir. Kesitsel çalışma olarak planlanan çalışmanın evrenini Sakarya Eğitim ve Araştırma Hastanesinde çalışan sağlık profesyonelleri oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak anket tekniğinden yararlanılacak olup; anketler yüz yüze görüşmeler ile elde edilecektir. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel yöntemler, korelasyon ve regresyon analizleri kullanılacaktır.
"Özel Sağlık Sigortası Alımında Bilinçli Karar Verme Davranışı Üzerine Bir Araştırma"
Zeynep Karal - Sağlık Yönetimi Bölümü
Proje Özeti: Bu çalışma, özel sağlık sigortasına sahip bireylerin karar verme davranışlarını incelemeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, bireylerin sağlık sigortası planlarıyla ilgili genel bir anlayış geliştirmelerine yardımcı olacak öneriler sunularak, gelecekteki sağlık sigortası alım ve kullanım süreçlerinde daha bilinçli kararlar vermelerine katkıda bulunulması hedeflenmektedir. Ulusal düzeyde sağlık sigortacılığıyla ilgili çeşitli çalışmalar olsa da, özel sağlık sigortasına sahip bireylerin karar süreçleri, bilgi kaynakları, sağlık sigortası okuryazarlığı, teknoloji uyumu, sağlık sigorta şirketinin hizmetlerine yönelik memnuniyet düzeyleri, yeniden satın alma niyetleri gibi konuları içeren kapsamlı bir araştırmaya rastlanmamıştır. Bu nedenle, özel sağlık sigortasına sahip bireylerin bilinçli karar verme davranışlarını inceleyen kapsamlı bir araştırma, çalışmanın benzersiz değerini oluşturmaktadır. Araştırmanın evrenini Sakarya ilinde yaşayan özel sağlık sigortasına sahip bireyler oluşturmaktadır. Örneklem seçimi amaçlı olarak kolayda örneklem yöntemlerinden yararlanılacaktır ve veriler anketler aracılığıyla toplanacaktır. Anketler, yüz yüze görüşmeler yoluyla gerçekleştirilecektir ve araştırma kapsamında 300 katılımcıya ulaşılmayı hedeflenmektedir. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistiksel yöntemler kullanılacaktır. Araştırma sonuçları uluslararası düzeyde sunularak literatüre katkı sağlanması amaçlanmaktadır.